Jak zdalnie podpisywać umowy
Niniejszy artykuł ma na celu pomóc w obecnych czasach zrozumieć i dobrze wykonywać podpisy elektroniczne.
Można to zrobić na kilka sposobów: mniej formalnie, np. za pośrednictwem poczty e-mail, SMS-ów, komunikatora lub innej usługi przesyłania wiadomości internetowych, albo w bardziej wyrafinowany sposób, np. udostępniając odręczne skany umowy lub wymieniając się podpisanymi plikami. podpis elektroniczny.
Zdalne podpisywanie umów
To bardzo ważne, jeśli zdalne podpisanie umowy w danym przypadku/sytuacji nie jest w ogóle możliwe. Kancelaria adwokacka Częstochowa konsultuje z nami, że istnieją czynności, których nie da się zawrzeć na odległość (np. zawarcie umowy nieruchomości).
Zasada wolności konwencjonalnej i forma jej celebrowania.
Art. 3531 kc ustanawia tzw. zasadę swobody umów. Ustawodawca wskazuje, że „strony umowy mogą ustalać stosunek prawny według własnego uznania, pod warunkiem, że jego treść lub cel nie jest sprzeczny z naturą (naturą) stosunku, prawem lub zasadami współżycia społecznego”. Przepis ten może być również swobodnie stosowany w formie umowy. Jeśli nie jest to sprzeczne z prawem, może to być każdy. Okazuje się, że zarówno elektronicznie (zdalnie), jak i ustnie. Ważne jest jedynie, aby w przypadku przyszłego sporu pokazać sądowi, co z niego wynikło. Dlatego ogranicza nas tylko kwestia dowodów.
Kiedy nie można skorzystać ze zdalnego sposobu podpisania umowy?
Ustawodawca wskazuje na różne „blokady”, które ograniczają wspomnianą wolność. Jest to między innymi format:
Oświadczenie,
z podpisami notarialnie poświadczonymi,
pisemnie z potwierdzoną datą,
Dzieje się tak, ponieważ istnieją rodzaje czynności prawnych, które wiążą się z wysokim ryzykiem zadłużenia. W rezultacie przekazują duże sumy pieniędzy od jednego podmiotu do drugiego. W związku z tym wymagana jest taka szczególna forma czynności prawnej, która podlega różnym rygorom i determinuje, przynajmniej co do zasady, prawdziwość zawartych w nich danych, które są weryfikowane przez rejestr.
Jak podpisać umowę zdalnie?
Jeśli chcesz podpisać umowę na odległość, musisz ją najpierw zrealizować w wyspecjalizowanej firmie. W tym celu konieczne jest sporządzenie umowy, w której pomoże Ci prawnik Częstochowa i samych podpisów w formie elektronicznej, której nie można edytować, a następnie umieszczenie ich na nośniku danych umożliwiającym identyfikację stron umowy.
Co to jest podpis online?
Jest to narzędzie, za pomocą którego weryfikujemy tożsamość konkretnego dokumentu i zapobiegamy ingerencji innych podmiotów w jego treść. Pozwala również na łatwe wykrycie jakiejkolwiek zmiany w konkretnym dokumencie ze względu na to, że charakteryzuje się on dołączaniem i powiązaniem naszych indywidualnych danych z innymi danymi w postaci – w tym przypadku – tekstu umowy.
- powierzone wyłącznie sygnatariuszowi,
- umożliwia identyfikację sygnatariusza,
- Jest on tworzony przy użyciu danych służących do składania podpisu elektronicznego, które mogą być wykorzystywane przez sygnatariusza, z dużą dozą pewności, pod jego wyłączną kontrolą.
- jest powiązana z podpisanymi danymi w taki sposób, aby identyfikować ewentualną późniejszą modyfikację danych,
- jest tworzony przy użyciu specjalnego urządzenia do składania podpisu elektronicznego i opiera się na uznanym certyfikacie podpisu elektronicznego;
- Certyfikat ten jest wystawiany przez wyspecjalizowanego dostawcę usług.
Powyższe zastrzega, że nie możemy złożyć oświadczenia woli na odległość z każdym podpisem elektronicznym. Dlatego każdy przypadek należy oceniać indywidualnie.
Podsumowanie
Bardzo ważna jest forma umowy. W przeciwnym razie może wystąpić nieskuteczność lub w najgorszym przypadku nieważność, co uniemożliwi jej wystąpienie w obrocie prawnym. Dlatego bardzo ważne jest zwrócenie uwagi na charakter danego aktu prawnego.